vrijdag 23 juni 2023

Vriendelijkheid

"Laat uw vriendelijkheid bij alle mensen bekend zijn"  zegt de oude Statenvertaling 
in Filippenzen 4: 5.  Er aan toevoegend: "de Heere is nabij".

Vriendelijkheid.... toen ik jaren geleden als studente regelmatig in de 
Haagse binnenstad liep,  leerde ik op een dag een wijze les van 
een levend standbeeld. Je weet wel, zo'n man helemaal  in wit of zilver 
geschminkt die minutenlang onbeweeglijk blijft staan en 
je dan opeens een knipoog geeft.

Niet bij uitstek de leraar die je verwacht, maar wanneer je er 
voor open staat, kun je op de meest bijzondere plaatsen en van de meest 
bijzondere mensen een les leren die je je leven lang bij blijft.

Hij vertelde me dat bijna iedereen langsloopt zonder een lach op het gezicht, 
zonder vriendelijkheid. De meeste mensen kijken zelfs ronduit nors en chagrijnig, 
viel hem op. En hij kon het weten....

Vanaf die dag, oefen ik mezelf in het opkrullen van mijn mondhoeken in plaats van
 ze neutraal - naar ik dacht - of naar beneden te laten hangen. 
Het resultaat is een vriendelijker gezicht. 
Sterker nog: verschillende mensen noemen mij een vriendelijk persoon.

Het kan soms zo simpel beginnen....

En je kent het spreekwoord: "Een vriendelijk gezicht,  geeft overal licht"

De tweede belangrijke les leerde ik van nog een onwaarschijnlijke leermeester:
 oudste dochter op de peuterleeftijd.  Oh, wat was ze goedlachs en 
toen ze eenmaal kon praten ook gul met haar begroetingen.  
Wie we ook maar lopend of op de fiets tegenkwamen, 
kreeg een vrolijk 'hoi' of 'hallo' of 'goedemorgen' - welk tijdstip van de dag 
het ook was - te horen.
Mensen, de meesten althans, reageerden ook vriendelijk en blij terug. 
Ik wandel niet meer zo vaak samen met haar,  maar ik weet: je kunt 
iemands dag opvrolijken door simpel de ander te zien èn vriendelijk te groeten.
 Zeker in deze tijd....
Vriendelijkheid kost niets extra!

"Laat je vriendelijkheid bij alle mensen bekend zijn...."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Onderweg!

 Mijn Bijbelapp doet vervelend,  is nogal overheersend. Elke keer wanneer ik  mijn telefoon aanzet, plopt ze op en als ik een andere app wil...